Het overheerlijke Cuba - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu Het overheerlijke Cuba - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu

Het overheerlijke Cuba

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

15 Juli 2010 | Cuba, Trinidad

Hola muchachos!
In wat voor een droom ben ik nu toch weer beland! Echt een geweldig land is dit. Intussen zijn we al halfweg onze reis, en hebben we al de helft van dit Caraibisch eiland doorkruist.
De start verliep niet al te vlot, zo hebben we schiphol verlaten en een uurtje later stonden we er terug. Vogels in de motor en 1 motor bleek niet meer te werken. Gevolg was terugkeren, maar eerst moest de overbodige kerosine gelost worden. Wel spektaculair om te zien vanuit je stoeltje. Stewards hadden dit zelf nooit eerder meegemaakt! Toch wel eventjes schrikken dus, maar we zijn veilig teruggeraakt. Na een hele poos wachten mochten we toch weer vertrekken, dan de nacht doorgebracht in de luchthaven in Havana, want door de vertraging hadden we geen tijd meer om naar ons hostal te gaan, beter wachten tot onze binnenvlucht vertrok naar Santiago. We zijn dan goed begonnen in Santiago. Moe, maar blij dat we er eindelijk waren! Prachtige koloniale stad waar we pasjes van de salsa, merengue en bachata hebben geleerd. Ook de percussieritmes probeerden we onder de knie te krijgen, niet eenvoudig! Tussendoor hebben we ons verdiept in de eerste verhalen van de Revolutie. Het gaat hier zo vlot om contacten te leggen met de mensen van hier, iedereen wilt met je praten en je rondleiden, wel even opletten dat ze je niet in het zak willen zetten of je naar louche plekjes meenemen, maar de ´leidster´ is op haar hoede hoor!
´s Avonds het Festival del Caribe goed meegevierd! Feesten hoort er hier meer dan bij!

Tweede deel was Baracoa, de stad met de mooiste stranden. Tuurlijk profiteren we daar even van. Ook hebben we de stapspieren geoefend bij de beklimming van El Yunque, de tafelberg die uitkijkt over de hele streek. Echt zwaar om 550m te stijgen met zo´n vreselijke hitte. We zweten ons hier echt te pletter. De danspasjes werden nog verder goeoefend en de cocktailtjes geproefd, de hele nacht feest langs het strand. Ik denk dat echt iedere Cubaan kan dansen, wij zijn daartegenover maar stijve plankjes hoor.

Na Baracoa, kwam het zwaardere werk, 3 daagse trekking naar de Sierra Maestra om de Pico Turquino te beklimmen, de hoogste top van het land. Loodzwaar is het geweest. Ik heb helaas niet tot het einde kunnen doorgaan omdat een meisje van mijn groep ziek te zwak bleek te zijn, Anne dus mee terug naar beneden. De eerste reden om nog eens terug te keren!

Nu zijn we in Trinidad, een stadje dat me direct vanaf het eerste moment goed liet voelen. We beslisten ook al om hier een dag langer te blijven dan eerst gepland. Vandaag met de fiets naar het strand gegaan, terrasje om de rehydrateren en nu even uitblazen om er straks weer tegenaan te kunnen. Eventjes de avond op een rij: cocktails shaken, dan kreeft eten, gevolgd door een danspasje in de Casa de la Musica!

I love it here!!!

Dikke kus aan iedereen daar!

Anne, weeral soms Anita, hihi

(Lonnetje: nog een gelukkige verjaardag, ik heb je niet kunnen bereiken de dag zelf. Dikke kussen en veel plezier in Bolivia)

• 15 Juli 2010 - 21:57

Fems:

Anne!!
    Wat heerlijk dat je het zo leuk hebt daar. Ik lees het er vanaf. We missen je hier wel hoor!
    Geniet nog als een malle daar en tot horens!
    Liefs

• 16 Juli 2010 - 07:14

Gert:

ah Cuba,
    't zijn wel levensgenieters, zeker als er knappe westerse vrouwen in de buurt zijn...
    viva la revolucion siempre!

• 16 Juli 2010 - 07:33

Sophie:

He Schrootje!
    Sorry dat ik precies je vertrek wat heb gemist, je was weer zo snel weg. Maar ik weet intussen al dat je geroutineerd bent en dat je het er weer prachtig van gaat afbrengen. Het bewijs was al leuk om te lezen! Ik ben benieuwd hoeveel keer we de woordjes 'coctail' en 'feest' zullen gelezen hebben na 4 weken... Geniet er nu maar van want nadien staan je 'serieuze' dingen te wachten hoor! Ik kijk alleszins uit naar je terugkeer. Laat eerst die Cubanen maar eens zien wat voor een 'zwoele plank' jij kan zijn op de danvloer!!
    Daag!
    Sophie

• 16 Juli 2010 - 08:31

T.greet:

wow anne
    dat klinkt daar als een groot groot feest :)
    veel zweten, dan moet je natuurlijk veel
    drinken ...
    hou je goed en geniet er nog maar van !
    dag leidster ! groetjes uit België ...

• 16 Juli 2010 - 08:57

Liza:

Daag Annetje!

Je hebt het precies echt naar je zin daar :)
    Geniet er nog maar goed van.

Dikke kus

• 16 Juli 2010 - 10:11

Sofie:

De leidster is weer GOED bezig! Blijkbaar heb je in deze groep meer feestbeesten gevonden :)Geniet er maar van...

Liefs,

Sofie (verre herinnering uit Ecuador)

• 16 Juli 2010 - 11:18

Mama:

Dag Anne,
    Goed om wat van je te horen.
    Hier blijven de mensen vragen of je al terug bent uit Peru. En dan moet ik telkens zeggen dat je nu weer in Cuba bent... ik denk dat sommigen het niet meer kunnen volgen.

Na de belevenissen van het afgelopen jaar zal je energie genoeg opgedaan hebben om er in de school weer tegenaan te kunnen. Laat daar de jongeren maar mee profiteren van je geografische belevenissen (de rest kennen die jongeren vanzelf).
    Het wordt dan waarschijnlijk ook wel tijd dat je, na je vrijwilligerswerk, eindelijk terug wat geld in het laatje krijgt.

Straks halen we Linda en Josiane af in de luchthaven van Eindhoven. Zij komen terug van een weekje Sicilië. Hier is het stilletjes en Liesje is het bijna gewend om enig kind te zijn.

Tot gauw!

• 16 Juli 2010 - 22:51

Maffie:

creo que es mas que la revolucion "siempre"....tambien fiesta siempre!!!!

• 17 Juli 2010 - 09:29

Elke & Pieter:

Hey Anne,

Leuk te horen dat je daar weer een geweldige tijd beleefd. Geniet ervan, meid!
    En niet te veel cocktails he...
    Hopelijk tot snel.

xxx

• 17 Juli 2010 - 17:02

Anita 2:

Heeeey Anne,
    Wat een heerlijk reisverhaal weer. Geniet ervan, en we spreken elkaar snel weer op skype. Vanavond gaan we de Tah Mahal weer op z'n kop zetten, en zullen zeker een dansje voor je wagen op de dansvloer (ik zal de kniebeschermers niet vergeten ;-))

Dikke kus x Anne

• 19 Juli 2010 - 08:56

Lieve:

Man, wat ben ik jaloers. Nu heb ik nog meer spijt dat wij onze plannen om naar Cuba te gaan, hebben laten varen... djieu toch :) Geniet er nog 100% van en drink een lekker coctailtje in mijn plaatst:)
    knuffel
    LIeve

• 19 Juli 2010 - 10:44

Stien:

Klinkt zaaaaaaaaaalig Anne! Geniet ervan!