Deel 2 in Bolivia is schitterend! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu Deel 2 in Bolivia is schitterend! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu

Deel 2 in Bolivia is schitterend!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

28 Juli 2007 | Bolivia, Sucre

Hela allemaal!

Dapper dat jullie me nog steeds een beetje volgen. Ik vind het echt leuk om jullie reacties te lezen, dan voel ik me even dichter bij huis. Intussen is onze reis al over de helft en ik zie dat mijn laatste berichtje al wel een heel poosje is geleden.

Intussen hebben al weer veel meegemaakt. De eerste dagen in Bolivia hebben we in La Paz doorgebracht. Een stad die op het eerste zicht ontzettend warrig lijkt, maar je leert ze snel appreciëren. Het valt ons onmiddellijk op hoe goedkoop alles wel niet is in dit land. Nog een groot verschil met Peru! We eten bijvoorbeeld een hele menu voor amper 2,5 euro. Stel je zoiets voor in België, ik denk dat het obesitasprobleem er niet op vooruit zou gaan. Gelukkig zijn we intussen al de hele tijd kerngezond en kunnen we genieten van het lekkere eten. Fijn als je eens niet naar een 'frank' moet kijken. We heben in de omgeving van La Paz een prachtige andeling gemaakt in een canyon, waar in de verste verte niemand te bespeuren was. Zalig, dat gevoel dat je die prachtige natuur helemaal voor jezelf hebt. Af en toe een varken, ezel of een traditioneel vrouwtje dat met vanalles aan het slepen is. Ik weet zeker dat prof. Poesen en Govers hier nooit genoeg van konden krijgen. Alle mogelijke erosievormen zijn te bewonderen. Ja echt, ik bewonder het, hoewel ik enkele jaren geleden dat woord niet meer kon horen. Het water heeft hier immense ravijnen uitgeschuurd, die tot 100m hoge obelisken in de vallei creëren. Lies, ik denk dat het een beetje lijkt op dat gebied in Turkije waar je het laatst over had (ben de naam vergeten).

Na La Paz zijn onze wegen hier even gescheiden geweest. Sophie direct naar Sucre gereisd, waar Marjan haar al aan het opwachten was om terug naar het ETI project te kunnen gaan, waar ze 4 jaar geleden als vrijwillgers hebben gewerkt. Vooraleer ik hen ga vergezellen, maak ik een serieuse omweg langs Uyuni. Daar bevindt zich de beroemde zoutvlakte. 3 dagen ga ik mee op excursie met een groepje van 7 personen in een jeep (althans dat was het zeker ooit geweest... wij hebben er nogal wat miserie mee gehad, de motorkap was evenveel open als toe denk ik...). Deze uiterst zuidelijke streek van Bolivia is iets dat je echt niet mag overslaan. Zeker niet als geografe! Je ziet vulkanen, lagunes, zoutvlaktes, rotsen sterk onderhevig aan winderosie, geo-thermisch actieve gebieden met geisertjes, ... Alleen de koude heeft me er parten gespeeld. We zaten er op momenten op een hoogte van bijna 5000m, en ik verzeker je dat het in de winter dan KOUD is. Na 14u pijnlijke koude voeten, is het warmwaterbad echt zalig, geloof me!!

Na dit avontuur ben ik inmiddels ook gearriveerd in Sucre. Een ontzettend gezellig stadje, waar allen gebouwen wit zijn. Het heeft de gezelligheid van Leuven. Hier voel ik me thuis dus, zeker door de warme ontvangst van de gastvrouw Martha, waarbij Sophie en Marjan een half jaar woonden. WE besteden hier veel van onze tijd op het project. Heel plezant om met de kindjes bezig te zijn. Ze vinden het geweldig dat we er zijn, en zijn niet weg te slaan van onze zijde. VAndaag zijn we met de bus op uitstap geweest met de grootste kinderen vanaf 8 jaar. Superleuk!! We reden naar een vallei met een beetje water waar de kids zich ontzettend in vermaakten. Ik vond het nu niet zo heet om me te rollen in het water, en hield het bij de voetjes, hoewel dat zeer pijnlijk was voor de voeten. De mensen hier hebben er minder last van, duideljk een eeltlaagje meer. Aan iedereen die ETI al gesteund heeft, ik kan je verzekeren dat je geld hier goed terecht komt!! Voortaan weet ik een goed doel om te steunen. Ik toon jullie later zeker foto's.

Inmiddels heb ik ook al enkele foto's online gezet van het deel Peru. Later volgen er waarschijnlijk nog wel meer. Je kan ze bekijken op picasaweb.google.com/anneschrooten

Binnen 2 dagen vertrekken we voor een 3-daagse trekking rond Sucre, daarna reizen we verder door Bolivia.

Hopelijk stellen jullie het allemaa goed in België. Ik hoor zo precies dat het weer toch al een beetje beter is? Hopelijk klopt dit nog steeds.

Proficiat aan de inmiddels bevallen vrienden en collega's. Ik ga nogal babytjes mogen bewonderen bij mijn terugkomst.
Aan de zwangeren, hopelijk blijft het buikje nog draagbaar en stellen jullie het goed!!

Veel groetjes,
XXX

  • 29 Juli 2007 - 02:03

    Mattias:

    Ik lees hier iets over varkens en ezels en over Poesen en Govers, en dat in de zelfde zin. Interesse daalt op dat moment onder nul.

    Gelukkig is de rest wel heel interessant om lezen. Ik zou wat graag mijn ogen even een maand opsturen om ze daar even te laten gluren, vooral de zoutvlakte lijkt me zalig.
    Laten we onszelf maar even troosten dat we dat ook op Google earth kunnen zien, maar jammer genoeg niet beleven, wat toch een essentieel verschil is...
    Jaloers wrschl

    Amuseer je verder nog!
    Hasta la vista!
    xx
    m

  • 29 Juli 2007 - 09:32

    Heleen:

    dag bruintjes, kheb juist de foto's bekeken... en de reiskriebels komen hier boven. Geniet ervan! en ik hoop dat jullie die hoofddeksels gekocht hebben, jullie stonden er beeldig mee!
    un beso van mij en een shot van de baby (nog steeds in de buik)

  • 29 Juli 2007 - 17:58

    Gert:

    Hey Anne,
    't ziet er inderdaad geweldig uit daar!! Met de jeeps was je vorig jaar dan beter gesteld in Ijsland... Geniet er van, verzorg de voetjes, en als 't effe minder is dan helpen een paar flinke vloeken wel.

    Veel plezier nog daar!

    Gert
    xxx

  • 29 Juli 2007 - 19:23

    Raf:

    Haa die Anne,

    het komt daar helemaal goed heb ik de indruk. Ik heb de regio ook op mijn lijstje staan, en ik denk dat ik het nog een paar plaatsen naar boven moet verplaatsen...

    Die inca kola ziet er wel gigantisch goor uit :-)

    En wat je gehoord hebt van het weer moet je nie geloven.. tis hier al weken absolute bollocks!

    Groeten!
    raf

  • 29 Juli 2007 - 19:38

    Leen:

    Dag Anne,

    hier in belgenland nog steeds geen beter weer. maar volgende week belooft beterschap, we proberen optimistisch te blijven.
    ik heb ondertussen mijn vakantie erop zitten. filip en ik zijn enkele dagen naar de jura gaan camperen. we hebben er veel kunnen doen: wandelen, mountainbiken en zelfs canyoning. maar we zijn helaas een dag eerder naar huis moeten komen, ik heb een van mijn enkelbanden afgescheurd met van een rotske te springen... gevolg: stevige tape, krukken, en veeeeel rusten. maar normaal gezien komt alles terug in orde. maar toch een tip: kijk uit voor de rotskes, ook die op de grond liggen!

    groetjes,
    leen

  • 30 Juli 2007 - 06:36

    Jaloerse Geoloog Ben:

    hey anne,
    Miljaarde miljaarde miljaarde. Ge maakt mij zo jaloers als da ik groot ben. Al die natuurschoonheid en dan te zeggen dat alle dagen schrijven pokke saai is.... Geniet er daar nog van en plaats uw zonnige schoonheid paar keer goed in dat mooie laandschap dat er fameuze fotos van komen he...

    PS: uw plantjes worden twee keer per week bewaterd tegenwoordig dus daar moet je je al geen zorgen over maken.

  • 30 Juli 2007 - 10:40

    Sabien:

    Chique dinges! Ik ben wel een beetje jaloers... indrukwekkende foto's trouwens.
    Hier alles dik ok. Ge zult waarschijnlijk ook wel een beetje jaloers zijn als ge ons 'wonder' komt aanschouwen :)
    Hij kan ondertussen al 'A' en 'è' zeggen, nu nog de 'nn' en hij kan u verwelkomen. We werken eraan. Geniet nog van de laatste weken.
    Groetjes,
    Sabien & Ruben

  • 31 Juli 2007 - 01:03

    Lieve, Fien, Bart:

    Dag Ann, blij te lezen dat je ondertussen goed aangekomen bent in Sucre. Wij vonden het ook een zeer mooie en gezellige stad en hebben er toevallig Sofie en Marjan gezien ! Wij zijn zonet op onze latste etappe gearriveerd : Cuzco. Het is wel eventjes schrikken als je hier al die toeristen ziet; we hebben ook wat moeten zoeken naar een betaalbaar hotel dat nog een kamer vrij had. Morgen verkennen we de stad en proberen we de uitstap naar het wereldwondr te regelen !
    Vele groetjes en nog een prettige reis !

    dagllieve@hotmail.com

  • 01 Augustus 2007 - 09:08

    Donda:

    Dag Anne en Sophieke,

    Op jullie verhalen afgaande moeten jullie een grave congé aan het beleven zijn. Hopelijk beleef je nog enkele leuke avonturen en zie je nog mooie plaatjes, zodat als gulle terugkomt wij dat allemaal is kunnen aanhoren op een avondje straffe verhalen vertellen met uiteraard een gepast drankje.

    Allez het gaat ulle goe, ik vertrek vandaag voor 2 weken op fietstage naar Italië (epokuur ondergaan). Hopelijk lan ik dan de clubmakkers volgen.

    Grtz

    DD

  • 02 Augustus 2007 - 08:10

    Lies:

    hey Anne,
    De foto's zien er echt zalig uit, was er toch ook zo graag bij geweest. Maar soit, ik ben ook terug van Turkije van een -voor geografen- een zalig gebied: Cappadocië. Ik duim dat de rest ook nog supersjiek mag worden. Check je je mail ook eens ?!

  • 02 Augustus 2007 - 11:33

    Marnik:

    Klinkt allemaal bijzonder spannend... Zelfs in Portugal blijf ik jullie avonturen volgen.

  • 03 Augustus 2007 - 07:40

    Katrien:

    Hoi Anne,
    Ik heb nog maar net je website ontdekt, dus ik heb nog wat dagen te gaan alvorens ik alles gelezen ga hebben, maar bovenstaande pagina klinkt alleszins geweldig. Ik zou direct het vliegtuig willen nemen om je te komen bezoeken.
    Geniet nog van de komende weken, van alles wat je nog gaat zien en meemaken. Ik kijk uit naar je verhalen.
    Veel groetjes!

  • 03 Augustus 2007 - 10:23

    Els Debast:

    Dag Anne en Sophie
    Jullie prachtig reisverhaal doet mij enkel watertanden. Blij te horen dat het jullie goed gaat. Ben net terug van een weekje id Franse Alpen bij mijn schoonfamilie. Aan zon en lekker eten geen gebrek. Nel heeft zich goed geamuseerd. Nu de was en de plas om maandag weer te vertrekken naar mijn beloved UK. Samen met bevriende koppels belooft het een leuke maar vermoeiende week te worden. Hopelijk schijnt het zonnetje! Geniet nog van jullie reis en wellicht tot eind augustus.
    Dikke zoen
    Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Sucre

Eerste keer Zuid Amerika met Sophie

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2007

eindbestemming bereikt!

11 Augustus 2007

Che Guevara achterna

04 Augustus 2007

Op naar de jungle

28 Juli 2007

Deel 2 in Bolivia is schitterend!

17 Juli 2007

Weer terug goed op weg!
Anne

Foto's op http://picasaweb.google.be/anneschrooten

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 57781

Voorgaande reizen:

09 Juli 2013 - 25 Juli 2013

Malawi Joker

07 Juli 2012 - 29 Juli 2012

Peru JOKER

17 Augustus 2011 - 27 Augustus 2011

terug naar Huancayo

31 Juli 2011 - 16 Augustus 2011

Costa Rica - Panama

10 Juli 2011 - 30 Juli 2011

Costa Rica (Joker)

02 Juli 2010 - 26 Juli 2010

Cuba Joker Go-26

02 Februari 2010 - 27 Mei 2010

Werken voor T'ikani

06 December 2009 - 29 December 2009

Naar Patagonië met de papa

14 November 2009 - 05 December 2009

De farao's achterna...

12 September 2009 - 05 Oktober 2009

Ecuador Joker Avontuur

14 Juli 2009 - 06 Augustus 2009

Guatemala / Honduras Go-26 Joker

11 Juli 2008 - 25 Juli 2008

Griekse Cycladen Joker Go-26

02 Juli 2007 - 25 Augustus 2007

Eerste keer Zuid Amerika met Sophie

Landen bezocht: