Che Guevara achterna - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu Che Guevara achterna - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu

Che Guevara achterna

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

11 Augustus 2007 | Bolivia, Sucre

Hier ben ik alweer!

Intussen zijn we weer een weekje verder en de avonturen hier lopen verder. De jungle was supermooi. Twee dagen stappen door de pure natuur, slapen in een tentje vlak naast een riviertje, omgeven door rotsen vol met lianen, overal vogelgeluiden, ... Dat zijn enkele indrukken om jullie een beeld te geven. Doet eens goed om uit de stad te zijn. Het enige vreselijke nadeel zijn die vieze, kleine insectjes die je overal en constant prikken zonder dat je het merkt. Constant deet spuiten en toch nog benen ontwikkelen die volstaan met, inmiddels paarse, vlekken. Jakkie, ganse nachten jeuk hebben en krabben. Ben blij dat dat intussen aant overgaan is.

Na het oerwoud zijn we de volledige andere kant opgegaan. We zijn verder naar het zuiden gereisd voor enkele dagjes. Dit is de omgeving waar Che Guevara in '67 gevangen is genomen en vermoord. We hebben een deel van zijn weg gevolgd en ons verdiept in zijn laatste levensdagen en hetgeen er nadien nog allemaal met zijn lichaam is gebeurd. Eerst nogal veel warrige informatie (typisch voor de boliviaantjes), maar uiteindelijk hebben we het voornaamste toch begrepen. We hebben de plaats gezien waar hij in de val is gelokt, de school waarin hij vermoord is, de plek waar men na 30 jaar zijn lichaam heeft gevonden, een borstbeeld van hem zo groot als een huis, ... De muren van de huisjes staan vol met opschriften en graffiti over Che. Het is een verhaal waarin je echt helemaal meegaat als je hier bent. En je voelt dat het hier leeft onder de mensen van de kleine dorpjes.

Na de Ruta del Che te hebben gevolgd, wilden Sophie en ik verder reizen naar het zuiden, richting Paraguay. Op onze kaart loopt er een duidelijk weg, dus dit moest zeker lukken. We informeren naar bussen, maar toen puntje bij paaltje kwam, bleek dat de weg niet meer bruikbaar is. De weg ligt er wel nog, maar de brug over de rivier is al meer dan een jaar kapot, dus kan niemand nog over deze weg rijden! Ongelooflijk maar waar!! Er was dus maar één oplossing, en dat was terug gaan naar Santa Cruz om van hieruit een andere weg te nemen naar het het zuiden. Een hele dag bussen dus, over een weg die we al gedaan hadden, niet echt het leukste dat er bestaat. Gisterenavond hadden we even genoeg van het zitten in de bus en verkozen we dus een hotelletje boven een nachtbus. Hier nemen we ook afscheid vn Marjan, zij gaat nog een weekje terug jungle'en en muggenbeetjes verzamelen ,-). Gisterenavond zijn Sophie en ik lekker gaan eten, heerlijke caipiriña's gedronken en dan wat gaan dansen op de boliviaanse, heupwiegende muziek. Veel te laat in bed dus en vandaag moesten we opstaan om 6u15 omdat we op tijd wilden informeren naar eventuele vluchten naar paraguay. Wij op naar het vliegveld en daar bleek helemaal geen vlucht te zijn en die later op de dag was niet voor ons budget weggelegd. Dan toch maar op the real way, zoals we altijd al deden. We mogen geen sissies worden deze laatste week. Straks vertrekt dus onze nachtbus om 20u, morgen rond 14u zijn we dan in Filadelfia, Paraguay. Een hele rit voor de boeg dus. We hebben de rest van de dag doorgebracht op een terrasje in de zon met veel cola om wakker te kunnen blijven en om de neiging tot hoofdpijn te onderdrukken.

Ja, ons laatste deel van de reis is dus ingezet. Paraguay, hou je maar vast want de chicas belgas komen eraan!! Dit wordt reizen puur op het gevoel en op de info van de mensen terplekke. Reisgidsen bestaan niet over dit land. Zalig, we gaan het avontuur nogmaals tegemoed, maar don't worry, we blijven steeds voorzichtig!!

Vriendjes en familie,
Ik hoop dat jullie het goed stellen allemaal en dan zal het weer tot een volgende sessie zijn!

Ana

• 12 Augustus 2007 - 08:33

Liesbeth M:

jaja, toen ik er vannacht uit moest om een voeding te geven dacht ik het nog ... die anne en sophie zijn nu zeker aan het feesten en met het tijdsverschil moest dat ong. kloppen.

Wat een wereld van verschil ... maar het is jullie van harte gegund. Geniet nog van jullie laatste week ... geen ruzie maken !!! en voorzichtig zijn.

Liesbeth en kleine Daan.

• 12 Augustus 2007 - 08:58

Lonne:

amai, dat ongepland reizen zou niks voor mij zijn hoor.. maar toch ben ik wel jaloers op jullie!
    Zo te zien hebben jullie de bloemetjes ook eens goed buiten gezet;) zeer goed vind ik dat. kheb dat gisteren ook gedaan (hartbufkes).
    amuseer jullie nog en wees voorzichtig!
    dikke kus

• 13 Augustus 2007 - 06:40

Ellen F:

Het is geweldig om jullie verhalen te kunnen volgen. Gaan jullie nog kunnen wennen thuis? Geniet van het laatste stuk en tot heel gauw!
    Knuf Ellen

• 13 Augustus 2007 - 07:12

Leen:

Ik begon mij al af te vragen wanneer die wilde verhalen van muziek, drank en katers gingen komen! ;-)

Nog veel plezier in Paraguay!
    Leen

• 13 Augustus 2007 - 11:41

Wim:

Zalig om lezen dat nie altijd alles gaat zoals gepland! Nie uit leedvermaak hoor, maar omdat het je altijd weer dwingt om een oplossing te zoeken en dat maakt het zoveel interessanter! (ondanks het ongemak soms, maar ne caipiriña op tijd en stond kan da heel goe compenseren hé ;-) kWens jullie dus nog een ongelofelijk boeiende ongeplande reis! Wou dak erbij was...

Tot gauw!
    Wim