eindbestemming bereikt! - Reisverslag uit Asunción, Paraguay van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu eindbestemming bereikt! - Reisverslag uit Asunción, Paraguay van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu

eindbestemming bereikt!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

16 Augustus 2007 | Paraguay, Asunción

Misschien is dit wel een laatste berichtje op deze site voor ik thuis ben. Wat raar om dit te moeten schrijven, nu is het echt wel niet meer lang voor het einde van onze reis.

Inmiddels zijn we in Asuncion, hoofdstad van Paraguay en eindbestemming van onze reis, beland. De reis door Paraguay is heel vlot verlopen. Eigenlijk veel vlotter dan verwacht. Het gebied waar zijn doorgereisd, noemt de Chaco, een grote droge vlakte waar praktisch niemand woont en waar je enkele een ruwe, harde vegetatie terugvindt. Voor we naar hier kwamen hadden we verhalen gehoord van reizigers die voor enkele dagen vast kwamen te zitten door bijvoorbeeld een defect aan de bus. Wij hadden het geluk dat 3 jaar geleden een nieuwe geasfalteerde weg was aangelegd waardoor de busrit heel aangenaam is geworden. Ook voor de grensoversteek naar Paraguay, werden we overal gewaarschuwd: veel drugsverkeer en gevaar voor toeristen. Wij hebben hier niet veel van ondervonden, alleen een zeer strenge controle door de drugspolitie met hun hondje, dat toch wel enige tijd rond onze bagage heeft gesnuffeld. Om hier nog drugs over gesmokkeld te krijgen is er nog maar één manier lijkt me en dat is echt in je lijf. Hoewel ze er regelmatig personen uit pikken om een drankje te drinken, zodat de darmen volledig geledigd worden. Dan moet de hele bus enkele uren wachten..., die pech hadden we gelukkig niet!

Na een rit van toch wel 17u, zijn we gestopt in Filadelfia, de hoofdstad van het departement. Voor ons leek het echter enkel een hoofdstraat met enkele zijwegjes. De mensen keken ons ontzettend hard na, mannen zien hier duidelijk niet veel blonde meisjes. Na enige tijd dit tot onze grote ergernis!
Deze stad is volledig georganiseerd door een groep Duitsers die hier rond 1920 en later zijn toegekomen. De mensen denken steeds dat we van Alleman zijn, en spreken ons aan in het Duits. Wij weigeren en blijven Spaans spreken. De inheemse bevolkings leeft volledig gescheiden van de Duits menonieten, we hebben er een zeer dubbel gevoel bij. De Duitsers doen alsof ze het hier zoveel beter hebben gemaakt voor de lokale mensen, maar langs de andere kant lachen ze precies wel met hen en is het een gescheiden maatschappij.

We hebben de omgeving van Filadelfia in 2 dagen verkend. Nu heb ik ook voor het eerst een gordeldiertje in het wild gezien, een soort everzwijn en vele speciale (zelfs groene) vogels. Een mooie natuur!

We zijn zelfs een dagje echt luie toerist geweest. Heerlijk geluierd en zoveel mogelijk zon 'gepakt' aan een zwembad van een hotel in de buurt. Zo heet dat het hier is, zelfs al 's ochtends om 10u!

Dan zijn we verder gereisd naar Asuncion, en dit in een bus met airco. En dat doet hier deugd, amai! Moest ik hier wonen, ik zou ook siesta doen!

Als je door de straten van deze stad loopt heb je niet het gevoel dat je door een hoofdstad loopt. Het lijkt slechts ietsje groter dan Leuven. Veel charmes heeft ze niet, om niet te zeggen geen. Hoogbouw, ultramodern naast oeroud of onafgewerkt, daartussenin staan dan de sjieke gebouwen van de regering en aan de kant van de rivier, die wel mooi is, staan de sloppenwijken. De armoede is hier echt wel groot. Veel straatkindjes die je eten uit je bord kijken, ze zijn ontzettend content met onze broodjes die wij toch zouden laten liggen.

De dagen die ons resten gaan we nog even terug uit deze stad om de missiones van de jesuieten te bezoeken. Hopelijk wordt dit nog de moeite, zodat we met een laatste mooie beeld kunnen vertrekken uit dit prachtige, zo afwisselende continent.

Veel groetjes allemaal, ik ga nu nog enkele dagen genieten van het heerlijke klimaat hier en dan zie ik jullie snel terug in België.

Chao!!

• 16 Augustus 2007 - 04:57

Mieke:

hey anne,

het is heel tof geweest om uw verhalen te kunnen volgen via deze site. Het is wel duidelijk dat ge een fantastische reis hebt gehad. Geniet nog van de laatste dagen!

Liefs, Mieke

• 16 Augustus 2007 - 07:47

An:

Hoi Anne,

Geniet nog maar met volle teugen van de laatste dagen! Ik denk dat je tijdens zo'n prachtige reis ervaringen opdoet die je de rest van je leven niet meer vergeet! Amuseer je nog en tot binnekort!

An

• 17 Augustus 2007 - 09:23

Lonne:

hey zusje,
    joepi, jullie zijn bijna terug.. Het zal wel weer aanpassen worden.ik vind het heel jammer dat ik er niet zal zijn om je te verwelkomen op de luchthaven, ik zal je dus pas woensdag zien.:(
    Ohja, mijn uitgaan en feesten valt heel hard mee hoor:) en kzal heus nog wel wat overhouden voor in leuven denk ik:p
    amuseer je nog die laatste dagen
    xxx

• 19 Augustus 2007 - 18:19

Maffie:

Heeee Anne!!

Na een tijdje afwezig heb ik eindelijk de rest van je verhalen kunnen lezen!!! Super sjiek, echt!! En als we t der tussen pot en pint of terras in BDS gaan over hebben zal t allemaal nog veel plezanter zijn....Dus als je terug bent, laat iets weten he (exacte dag?)!!! En zo snel mogelijk die fotokes verzorgen dan!!!

Geniet nog daar!!!
    Toedels -x-

• 25 Augustus 2007 - 09:51

Katrien:

Tot binnenkort madammekes!
    Hier hoef je in ieder geval GEEN siësta te doen door de HITTE!!
    XXX