Het kort helaas weeral af - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu Het kort helaas weeral af - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu

Het kort helaas weeral af

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

29 September 2009 | Ecuador, Cuenca

Heylaba allemaal!

Intussen zijn we weer een beetje verder gereisd. We zijn zondag uit Guamote vertrokken, terug richting meer bewoonde wereld. Tijdens onze busrit, zijn we even de meest noordelijke Incasite Ingapirca gaan bezoeken. Het was echt op zijn Zuid Amerikaans: de gids die je probeert blaasjes wijs te maken en de site is voor een heel deel gereconstrueerd. NIet te veel moeilijke vragen stellen, want dat brengt de gidsen in een moeilijk parket. Veel vragen blijven dus onbeantwoord... Na een lange, lange busrit met overal wegwerkzaamheden op de highway Panamericana, zijn we uiteindelijk toch beland in Cuenca. Volgens de boekjes de mooiste stad van het land en dit echt met recht en rede. Prachtige koloniale stad met een ongelooflijk indrukwekkende kathedraal met grote blauwe koepels op. Gisteren hebben de stad verkent en dat kon niet zonder een bezoek te brengen aan een Panamahoedenfabricant, de typische witte rieten hoeden uit Ecuador (en dus niet uit Panama). Schrootje kon uiteraard het gat in haar hand weer niet dichten en heeft zich dan ook maar een hoedje aangeschaft. Cool hoor! Ik vraag me nu alleen af wanneer ik die ga durven opzetten...

Gisteren ook naar de Busterminal geweest om ticketjes te kopen voor woensdag (morgen al). Daar kreeg ik te horen dat ik geen ticketjes kon kopen op voorhand en woensdag maar gewoon een half uurjte voor vertrek moest komen. Strange... normaal kan je altijd plaatjes op voorhand vastleggen. Ik dus maar terug naar de stad om een uitstap te regelen voor mijn groepje in het natuurpark Las Cajas. Daar kwam de aap uit de mouw!! Er is een nationale staking gaande, waar we tot nu toe nog zo goed als niet over hadden vernomen. Veel kans dus op geen transport de komende dagen. Vandaar dus dat ik geen busticketjes kon kopen, maar geen kat dat je de juiste informatie geeft. Ik kreeg even een déja-vu van in Arequipa (Sophie, do you remember?). Met mijn groep wil ik hier echt geen 3 dagen vast zitten... Later in de namiddag krijg ik uitsluitsel van de vriendelijke dame van het reisbureautje. Slechts 2 wegen zijn geblokkeerd, wij kunnen gelukkig toch onze uitstap maken naar het Nationaal Park. De busrit naar Guayaquil van morgen, valt nog even af te wachten, maar ik heb er een goed oog op.

Vandaag dus de uitstap naar Las Cajas gedaan. Eem immens merengebied, gevormd 15 000 jaar geleden tijdens de ijstijd. Het ligt op een hoogte van 4000 meter, dus het was er fris!! Normaal gemiddeld zo'n 10 graden, vandaag was het (speciaal voor ons) rond het vriespunt en als extraatje kregen we er ook nog wat Belgische miezerige regen bij. Gelukkig was de natuur indrukwekkend genoeg om de kou even te vergeten. Het wandelen precies rond in het decor van The Lord of the Rings, volledig omgeven door mist, bergen en meertjes.
Deze namiddag nog een stopje gemaakt bij de thermale baden waar we goed konden opwarmen en lekker ons velleke en de nageltjes laten weken. Een echte opkikker na de koude van de voormiddag. Vanavond gaan we hier nog eens die goede cocktailbar opzoeken voordat we afscheid nemen van deze mooie stad.

Ik ben heel content met mijn groepje dat ik mee heb. We amuseren ons super afgewisseld met echte rustige relaksmomenten. Gisterenavond werd ik al door hen verrast met een mooi houten juwelendoosje. Nu kan ik eindelijk al die leuke juweeltjes van overal ergens opbergen :-) Moet me hier weer inhouden om de winkeltjes niet leeg te kopen...

Morgen vertekken we (hopelijk zonder paro problemen) naar Guayaquil, dan nog 1 dagje naar Isla de la Plata, het Galapagos voor de armen genoemd, dan nog dagje Montañita, een surfersoord met leuke barretjes, waar ik zeker het surfen eens zal uittesten! Ideaal om de reis af te sluiten...

Het gaat hier met andere woorden weer veel te snel om.

Bedankt allemaal voor jullie berichtjes!! Echt leuk om ze van hier te lezen. Tot volgende week ergens in ons landje!!!

Anne XX

  • 30 September 2009 - 06:37

    Ellen F:

    Helaba!

    Nog een paar superleuke laatste dagen en een goeie en vlotte terugreis!
    Groetjes en dikke knuffel van alle frenskes en co

  • 30 September 2009 - 07:49

    Lieve:

    Geniet er nog van! We zijn weer benieuwd naar de verhalen! (de pittige details ;) )
    groetjes

  • 30 September 2009 - 08:34

    Mams:

    Amai, Anne, het Latijns-Amerikaanse continent... dat heeft toch echt iets. Natuurlijk moeten wij ons realiseren dat wij dat vanuit onze Westerse blik bekijken. Wij mogen het goede en het mooie ervan zien, terwijl de autochtone bevolking er ook alle narigheid van meedraagt.
    Die aangekondigde stakingen zullen wel met recht en rede gehouden worden. Hierbij wil ik graag (zoals het een denkende en moraliserende moeder betaamt) een zinsnede aanhalen die ik net las in het boek, "Het evangelie volgens Pilatus" (gekregen van lief schoonbroertje Huup). De schrijver, Eric-Emmanuel Schmitt, schrijft uit monde van Jechouah het volgende: "... in de ogen van de machthebbers waren we stumpers. Ze lieten ons met rust, want we telden niet mee. Dat was een vergissing: ieder voor zich konden we ons alleen maar van de wereld afzonderen, maar samen zouden we haar kunnen veranderen..."
    Is het dat niet wat die mensen daar trachten te verwezenlijken?

    In elke geval wens ik jou en je groepje nog fijne laatste dagen toe! Wij komen je in Zaventem op het geplande tijdstip zondag afhalen.
    Kus van je liefhebbende mams. :)

  • 30 September 2009 - 20:04

    DTROP:

    Watte? Al bijna terug? Niet genoeg goesting om ginder te blijven?
    Maar 't weer is hier nog altijd lekker, hoor!

  • 01 Oktober 2009 - 08:25

    Zusje:

    Hey zus!
    Klinkt daar allemaal wel geweldig (buiten de stakingen dan). Geniet nog van je laatste dagen daar in Ecuador!
    Hier gaat alles stilletjes zijn gewone gangetje. Hoewel, gewoon.. Thomas is deze morgen vertrokken en dat is toch niet zo gemakkelijk.
    Tot snel zus!!
    xx

  • 02 Oktober 2009 - 20:38

    Inneke:

    Hey Meid,
    Grappig echt grappig.
    Als je terug bent moet je eens lezen op inneke.waarbenjij.nu
    Je zit exact 1 jaar na mij op dezelfde plaatsen (dat wisten we al) maar jouw beleving is identiek...echt leuk om te lezen...hopelijk valt je groep mee en heb je in schoonheid kunnen afronden met een paringsdans van de walvissen onderweg naar het eiland met de honderden blue footed boobies. Geniet er nog van en tot op het balansweekend? Groetjes

  • 04 Oktober 2009 - 09:38

    Nelle:

    Jep, Anne! Ik heb je site weer gevonden.
    Het is weer leuk om te lezen dat je een toffe groep begeleidt. Ik wacht ook vol spanning op meer verhalen. Op school zijn er veel nieuwe collega's. Zelfs Jeroen geeft er nu twee weken les. Pletske haar navel floept er al uit. 14 oktober fietsdag. Denk aan mij! We missen je, maar we gunnen je het allemaal! Onthou de mooie natuur, de vriendschappen, het surfen (in zo'n mooi pakje),... Alles, want het gaat inderdaad te snel.
    Tsjuus
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Cuenca

Ecuador Joker Avontuur

Recente Reisverslagen:

04 Oktober 2009

verrassing, niet?

29 September 2009

Het kort helaas weeral af

24 September 2009

intussen met stevige stapbeentjes!

24 September 2009

intussen met stevige stapbeentjes!

20 September 2009

Zuid Amerika, I love it!
Anne

Foto's op http://picasaweb.google.be/anneschrooten

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 57764

Voorgaande reizen:

09 Juli 2013 - 25 Juli 2013

Malawi Joker

07 Juli 2012 - 29 Juli 2012

Peru JOKER

17 Augustus 2011 - 27 Augustus 2011

terug naar Huancayo

31 Juli 2011 - 16 Augustus 2011

Costa Rica - Panama

10 Juli 2011 - 30 Juli 2011

Costa Rica (Joker)

02 Juli 2010 - 26 Juli 2010

Cuba Joker Go-26

02 Februari 2010 - 27 Mei 2010

Werken voor T'ikani

06 December 2009 - 29 December 2009

Naar Patagonië met de papa

14 November 2009 - 05 December 2009

De farao's achterna...

12 September 2009 - 05 Oktober 2009

Ecuador Joker Avontuur

14 Juli 2009 - 06 Augustus 2009

Guatemala / Honduras Go-26 Joker

11 Juli 2008 - 25 Juli 2008

Griekse Cycladen Joker Go-26

02 Juli 2007 - 25 Augustus 2007

Eerste keer Zuid Amerika met Sophie

Landen bezocht: