Sailing on the Nile - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu Sailing on the Nile - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu

Sailing on the Nile

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

28 November 2009 | Egypte, Luxor

Marhaba trouwe lezertjes!

Nog eens eventjes de kans om mijn mailtjes te lezen en jullie verder op de hoogte te houden van mijn avonturen. Doet altijd efkes deugd een momentje voor mezelf te hebben. Zo 3 reizen na mekaar begeleiden is echt wel genoeg. Het wordt soms moeilijker om ergernissen weg te stoppen en het entertaingehalte hoog te houden. Deze groep kent een iets rustigere Anne, die af en toe uitspattingen heeft als ze haar zelve weer kan zijn. Dan kan ik weer die lekkere steekjes geven (die de zusjes zo haten) en grapjes maken. De reactie die ik dan soms hoor is: amai, dat hadden we niet verwacht van Anne. Tja, jullie kennen me wel beter, nietwaar?

Ik ben nu terug in Luxor voor een dagje. De afgelopen dagen hebben we weer heerlijke ervaringen gehad. De Abu Simbel hebben we bezocht, en zonder kleerscheuren ervan af gebracht. Dit is immers het zo besproken bustraject waarop wel eens ongevallen en overvallen gebeuren. Blijkbaar is het de laatste jaren wel wat sterker aan banden gelegd. Het konvooi reed erg rustig, soms zag ik zelfs de voorligger of achterligger niet meer. Goed dus, want ik was er niet gerust op. Door de tragere snelheid waren we dan wel niet voor zonsopgang aan de tempel (hoewel we al om 3u30 waren vertrokken). Geen probleem, de tempel blijft indrukwekkend om te zien. Zeker als je het verhaal hoort van zijn verplaatsing. Door de plaatsing van de Grote Dam, zou het Nassermeer dit prachtstukje hebben onder water gezet. Daardoor heeft de UNESCO geinvesteerd in de verplaatsing ervan, naar een hoger gelegen deel op de berg. Dat allemaal goed en wel, maar de 46 dorpjes van de Nubiers die ondergelopen zijn, bleken van minder belang... De minderheidsgroep heeft ook hier weer het bijltje erbij moeten neerleggen.

Vanuit Aswan hebben we de Feluccatocht aangevangen. We hebben 2 dagen meegedobberd op de Nijl met de wind ferm in de zeilen. Zo zie je de Nijl en zijn oevers eens van de andere kant. Je moet je voorstellen, de felucca is een zeilbootje met een groot dek waarop 1 grote matras ligt, de bagage wordt onderin weggeschoven. Dit en een beetje keukengerei is zowat alles dat aan boord was. Er vaarden ons heel wat grote cruiseschepen voorbij, waardoor ons bootje soms wel wat waggelde. Wij hadden dan misschien wel geen wc aan boord, maar ik zou voor geen geld willen wisselen met de chichicultuur van op die charmeloze boten!

Zoals gezegd, ook eventjes naar de kamelenmarkt geweest. Dat was helaas een tegenvaller, de grote markt was op dinsdag en wij hebben dus maar een paar beestjes gezien. Eventjes een ritje gedaan (ditmaal zonder zadel) met veel gegil. Niet echt mijn ding. Kamelenvlees hebben we ook niet kunnen kopen. Alle winkels waren al dicht owv het Offerfeest van gisteren. Iedereen zal zijn schaapje al aan het slachten geweest zijn. We hebben ons dan tevreden gesteld met kofte, een gehaktworstje van lamsvlees.

Papa, vandaag was er een aanbieding van 2 miljoen kamelen. Vind je dat genoeg? Misschien een stukje grond bij aanschaffen :-). Ik laat het maar op me af komen en maak er een grapje van.
Ook kreeg ik vandaag ettelijke malen de vraag van enkele puberjongetjes om met hen op de foto te staan. Dat los ik dan maar op door hen te zeggen 'Five Pounds!!'. Net hetzelfde als zij tegen mij zeggen als ik een fotootje op straat wil trekken. Zo lachen we een beetje en lachen we eens mooi op de foto.
"Hello Madame, what's your name" is zeker en vast het eerste zinnetje dat ze op school leren. Alle kleine kindjes, kijken vol bewonderen naar die blanke, blonde mensen.

Morgen verlaten we het gebied van de Nijl en gaan we de onderwaterwereld van de Rode Zee verkennen. Weer iets nieuws dus!

In de groep vallen de mensen met darmprobleman als vliegen. Hopelijk blijf ik er van bespaard... af en toe een krampje, maar daar kan ik nog wel mee leven. Meer nieuws later vanuit Dahab waarschijnlijk.

Anne X

PS:
Maffie: je koolblokjes voor de chicha komen in orde;
Vrallie: merci voor je smsje;
Mama: dankjewel voor je antwoordjes op mijn sms, had er even nood aan...
Iedereen: Tot snel!!

:SMS update:: 4 december 2009 :
Ben voor laatste keer chicha aant roken. Dat na dagje piramides en inkopen in de souks. Mooie afsluiter! Morgen terug nr ons landje voor 1 nachtje. Tot later!

• 28 November 2009 - 16:32

Paps:

Anne, en nu moet je nog een 4de reis begeleiden. Wat een druk, lachertje. Ik heb vandaag mijn spullen bij wijze van test ingeladen. Grote rugzak 14,5kg (waarvan 1.500kg. eten). Kleine rugzak 4,50kg, dus als de laatste spullen ingepakt zijn zal het erom draaien. Voor de rest, het weer is hier al sinds je vertrokken bent steeds hetzelfde, wind en regen, dus echt niet om jaloers op te zijn. Het weer in Patagonië is volgens de vooruitzichten van de volgende 2 weken goed (dagtemperatuur van een 14 graden).Ik begin er echt zin in te krijgen, alleen is jou tussenstop in Maaseik wel heel erg kort. groetjes en nog een fijne week. paps

• 28 November 2009 - 18:05

Leen:

he anne,

ik kan soms niet meer volgen waar je ergens uithangt, dus tis plezant om af en toe eens een verslagje te lezen :-)
    je beleeft daar precies het ene avontuur na het andere. hier in reet loopt alles zijn gangetje. behalve dat we binnendeuren, een badkamermeubel en sinds vandaag ook een haag hebben, is er niet veel bijzonders gebeurd ;-)
    als je nog eens in het land bent, spreken we nog eens af he!

groetjes en probeer nog even te genieten! straks is het voorbij...

leen
    x

• 29 November 2009 - 10:54

Lonne:

2 miljoen kamelen.. dan zullen mama haar kipjes weg moeten:)! Hmm.. nee, toch beter dat je terug nr huis komt!
    Geniet nog van je laatste week Egypte! En tot zaterdag!! Kusje van het zusje:)
    xx

• 29 November 2009 - 11:47

Caro:

Hey Anne,

Het is begrijpelijk dat het moeilijker wordt je ergernissen weg te stoppen, maar blijf er van genieten he! Voor je het weet sta je weer in het koude, kille België voor de klas en denk je vol heimwee terug aan je mooie reizen! Geniet van de zon, de natuur, de landschappen, de andere culturen, neem dat alles in je op zodat je er later alles over kan vertellen!

Vele groetjes!!

• 30 November 2009 - 07:41

Ellen F:

Hoi Anne,

Als je drie weken op elkaars lip zit en jij krijgt alle gezaag en gezeur en probleempjes mee is het normaal dat het al eens teveel gaat worden hoor... Het leuke is dat je dat allemaal vergeet als je weer thuis bent! Doe nog heel veel heerlijke indrukken op en het voordeel is, de volgende reis kan je echt wel helemaal jezelf zijn en als er iets is kan je het tenminste met je papa delen!
    Dikke knuffel en tot gauw, groetjes Ellen

• 30 November 2009 - 08:52

Mams:

Dag Anne,
    Ik lees vanalles... en moet toch vaststellend dat deze reis iets helemaal anders is dan de vorige reizen. Ook dit zal wel een hele ervaring zijn.

Papa begint een beetje nerveus te worden. Hij heeft blijkbaar nog een helse week voor de boeg. Vanavond niet thuis voor 20.00 u, morgen.. overmorgen... en alle dagen moet hij nog veel inhaalmanoeuvers maken om ervoor te zorgen dat hij gemist kan worden in de school tijdens de komende weken.

Hij kijkt uit naar jullie trip.

Tot binnenkort of tot zaterdag!!!!

• 01 December 2009 - 09:51

Evi:

Haai Anne...

Wat chique allemaal... Kben benieuwd naar foto's.. De Rode Zee lijkt mij ook nog heel chique.. benieuwd... Enfin... Niet ergeren.. Geniet er nog heel erg van!! Groetjes,
    Evi

• 01 December 2009 - 09:57

Lieve:

Nog steeds gespaard van de darmproblemen. Ik heb die na de reis in Egypte gekregen...
    Ben wel reuzebenieuwd naar je foto's en verder verhalen... moet toch allemaal indrukwekkend zijn. Wij zijn ons ondertussen ook aan het voorbereiden voor onze reis... dus ik ga je pas terugzien op de kienavond zelf (ben wel prijzen aan het ronselen)
    geniet er nog van!! dada

• 02 December 2009 - 15:36

Sophie:

He Schrootje,
    De laatste dagen van je reis zijn nu alweer in zicht, hopelijk heb je ook ervaren dat het snel gegaan is, dat is een goed teken. Binnen enkele dagen ben je alweer thuis als een echte Egypte-kenner! Zalig toch!
    Hier een nieuwsje: Heleen is bevallen van haar 2 meisjes, Nora en Jill. Iedereen stelt het zeer goed.
    Ik wil jou en je papa nog een mooie reis wensen in Patagonië! Een zenuwachtige papa mee op pad, dat kan je nog wel aan he :)? Neen echt, aan allebei een deugddoende vakantie (herken je de rapport-taal nog :)??)in de volle natuur! En gelukkig geen kamelen meer daar...
    liefs,
    Sophie