Afscheid... - Reisverslag uit Huancayo, Peru van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu Afscheid... - Reisverslag uit Huancayo, Peru van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu

Afscheid...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

24 Mei 2010 | Peru, Huancayo

Dag allemaal!

Zoals beloofd nog een laatste keer vanuit Peru. Vandaag is mijn laatste dagje Huancayo. Morgenvroeg vertrek ik met de bus naar Lima om dan woensdagavond te vliegen en dan ben ik donderdagavond om 18u20 in Zaventem. Zo snel kan het gaan, zo'n avontuur in Peru.

Da afgelopen 2 weken zijn nog superdruk geweest. Alles stond in het teken van afwerken, afspraken maken, afscheid nemen, ... Een goed gevulde agenda dus!
De verkleedpartij voor de 'actuación' van moederdag is ook achter de rug. Het was eigenlijk wel een mooie voormiddag. De moeders en hun kindjes hebben er echt van genoten. Miss Anita in een kippenpak, samen met 10 als eitjesverkleedde kindjes op het 'podium'. Gelukkig hadden we eerst nog eens in het klasje geoefend, want ze waren onder indruk van het kippenpak dat ze ofwel vergaten te dansen, ofwel begonnen te huilen. Heb me nog nooit zo'n bekendheid gevoeld als op dat moment, zoveel fotootjes zijn er gemaakt. Iedereen wilde immers met de 'gallina' op de foto :-).

Verder zijn intussen ook alle enquêtes afgenomen op de markt. Een leuke bezigheid was dit. Iedereen komt kijken wat er aan de hand is en wilde helpen. Vooral onze promotie-armbandjes vielen erg in de smaak! Nu is het nog even wachten op de resultaten. Wel weten we al dat 1 op 7 meisjes hun eerste kind krijgt voor hun 20e. Wat toch wel een groot aantal is! De flyertjes zijn gedrukt, ook voor B en NL zijn ze af, zodat we daar ook de bandjes kunnen beginnen te verkopen.

De afgelopen 2 weekenden zijn we nog uitgegaan met de Ned en Ana en enkele vrienden. De Taj Mahal kon ik toch niet zo maar verlaten, zonder er eerst nog een paar keer goed gefeest te hebben. Soms voel ik me hier echt weer 22. Moet dan af en toe even eraan denken dat ik wel al 30 wordt dit jaar. Maar goed, ik heb er van genoten hier.

Deze week heb ik me veel bezig gehouden met foto's selecteren en afdrukken voor de kindjes, de ouders, de juffen. Fotografe Anne zal nu van het toneel verdwijnen. Femmie (Ned vrijwilligster) kan dit misschien wel overnemen. Want van foto's hebben ze hier niet veel kaas gegeten. Ofwel staat er meer lucht op dan iets anders, ofwel is het niet scherp.

Zaterdag heb ik dan afscheid genomen van alle collega's van het werk. Ik had fruitsalade gemaakt, koekjes en cake gebakken om te trakteren voor mijn afscheid. Ik heb me nog flink gehouden en kon de traantjes wel de baas. Hier had ik voor gevreesd, want het afscheid van een andere vriend vorige week ging minder vlot. Sommige collegaatjes hadden het er wel moeilijk mee. Toch schattig om te zien dat ze veel om je geven en je zullen missen. Maar zo is het leven he: nieuwe mensen leren kennen en ook weer steeds afscheid nemen...

Ook is intussen het huis van Anecita (een van de ouderen van Yuyaq) afgewerkt. Er is 3 dagen volop aan gewerkt met 4 tot 6 man. En dat was nodig. Het vrouwtje is superblij met de aanpassingen die gebeurd zijn. Ze heeft nu een trapje voor haar huis, het dak is verbeterd, nieuwe plastiek aan het plafond dat veel stof zal tegenhouden, gaten zijn gedicht, 2 venstertjes zijn gemaakt, opnieuw geverfd, een afvoergeultje voor overvloedig water is gemaakt, ... kortom ze is er nu een stuk beter aan toe. Dit allemaal met jullie sponsoring!
Ook is Joel, het jongetje van 2,5 j naar Lima gegaan met Lorena (zij werkt voor T'ikani). Er is gedeeltelijke kinderhersenverlamming vastgesteld. Een operatie zal er niet moeten komen, maar hij zal alles veel trager leren dan een ander kind. Uiteindelijk gaat hij wel leren stappen en praten, maar dit mits veel therapie en oefening. Ook dit alles hebben jullie met uw steun kunnen waarmaken. We zullen Joel blijven helpen in zijn ontwikkeling. En hij is maar een van de vele kindjes die geholpen zullen worden.

Dit weekend wil ik dus nog zo veel mogelijk genieten van mijn verblijf. De koffers zijn intussen gepakt en straks kan ik nog een beetje zonnetje gaan opdoen in het park en intussen de straatbeelden en de omliggende bergen goed in mijn geheugen opslaan.
Gisteren nog op uitstap geweest achterop de moto van een vriend van hier. Heerlijk om zo naar El campo te rijden en zelfs nog nieuwe plekjes te ontdekken. Zo zie je maar dat het spannend blijft tot de laatste moment.

Vanavond komen de Ned hier eten als afscheid. Ikzelf moet niets doen, Rossmery en Tabita komen Peruviaans koken voor ons allen. Ik mocht het menu kiezen, dus het wordt 'Aji de Gallina'. Lekker!!!

Dit was het laatste berichtje uit Peru. Maar dat wil niet zeggen dat ik jullie niet verder op de hoogte zal houden van de ontwikkelingen binnen T'ikani. Hier in Huancayo zal immers nog veel en supergoed werk geleverd worden, ook als ik er niet meer ben. En daarvoor zullen we jullie steun kunnen blijven gebruiken. Hopelijk kan ik dan volgend jaar terugkomen om de verdere ontwikkelingen te zien.

Ik wil jullie allemaal heel hard bedanken voor de vele berichtjes, de mailtjes, de post en de woordjes op skype. Het was echt leuk om iets te horen van het thuisfront.

Tot heel snel nu!
Dikke kussen,
Anne


  • 24 Mei 2010 - 19:23

    Maffie:

    Goeie terugreis Anne!!!! We horen elkaar snel weer en bedankt om nog even voor mijn truitje te kijken! Besito....

  • 24 Mei 2010 - 19:35

    Suus:

    Wat een mooie samenvatting van je laatste dagen in Huancayo Anne... heb bijna traantjes hier omdat je het zo mooi beschrijft (Anecita, Joel, ...). hebt goed werk geleverd daar! Nu terug naar Belgie en vanaf daar alles doen wat je kan om het project verder te steunen, weet zeker dat je dat goed gaat doen. Goede vlucht en geniet van je thuiskomst. XXsuus

  • 24 Mei 2010 - 20:25

    Lonne:

    We kijken hier allemaal uit naar je terugkomst hoor! We hebben je gemist..
    Maar ik kan mij voorstellen dat het afscheid niet gemakkelijk is. Neem alles maar goed in je op en geniet nog van de laatste dagen in Peru!
    Tot snel zus, we wachten op jou (samen met Tijgje). Kus

  • 25 Mei 2010 - 06:02

    Mama:

    We wachten op je Anne!
    Je bent meer dan welkom terug thuis!
    Knuf van je mama

  • 25 Mei 2010 - 06:37

    Ellen F:

    Meid,

    Er zal altijd een stukje van je hart achterblijven. Geniet van je laatste momenten, hele goeie reis en wij zijn heel blij als we je weer zien,
    dikke knuf Ellen

  • 25 Mei 2010 - 10:22

    Gert:

    hey Anne, mooi om te lezen, 't is niet gemakkelijk om je werk van de voorbije maanden achter te laten, maar je zal er alvast veel van geleerd hebben, en zij van jou.. Tot binnenkort
    x

  • 25 Mei 2010 - 16:34

    T. Greet:

    tja
    dat zal te laat zijn om nu nog te reageren zeker ?
    goede terugreis anne!
    ik zie u misschien snel in korbeek-lo

  • 25 Mei 2010 - 18:09

    Paps:

    Anne

    Bij het lezen van jouw bericht overviel me hetzelfde als wat Suus beschrijft, kon inderdaad net nog de tranen bedwingen. Dank voor het schitterende werk om de wereld een beetje beter te maken. Jammer voor Tikani dat je daar vertrekt, maar jou kennende zal Tikani diep verankert zijn in je hart. Ik weet zeker dat dit geen afscheid zal zijn en dat Tikani kan blijven rekenen op Anita.

    Anne, welkom thuis, toch wel echt blij dat je overmorgen terug thuis zal zijn.


  • 26 Mei 2010 - 11:33

    Katrien:

    Goede reis, Anne!!!
    xxxx

  • 12 Juni 2010 - 05:37

    Mark:

    Ik zeg: Spanning en sensatie tot op het laatste moment!

  • 12 Juni 2010 - 05:40

    Mark:

    O ja en mooie reactie trouwens!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Huancayo

Anne

Foto's op http://picasaweb.google.be/anneschrooten

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 57752

Voorgaande reizen:

09 Juli 2013 - 25 Juli 2013

Malawi Joker

07 Juli 2012 - 29 Juli 2012

Peru JOKER

17 Augustus 2011 - 27 Augustus 2011

terug naar Huancayo

31 Juli 2011 - 16 Augustus 2011

Costa Rica - Panama

10 Juli 2011 - 30 Juli 2011

Costa Rica (Joker)

02 Juli 2010 - 26 Juli 2010

Cuba Joker Go-26

02 Februari 2010 - 27 Mei 2010

Werken voor T'ikani

06 December 2009 - 29 December 2009

Naar Patagonië met de papa

14 November 2009 - 05 December 2009

De farao's achterna...

12 September 2009 - 05 Oktober 2009

Ecuador Joker Avontuur

14 Juli 2009 - 06 Augustus 2009

Guatemala / Honduras Go-26 Joker

11 Juli 2008 - 25 Juli 2008

Griekse Cycladen Joker Go-26

02 Juli 2007 - 25 Augustus 2007

Eerste keer Zuid Amerika met Sophie

Landen bezocht: