Torres del Paine - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu Torres del Paine - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu

Torres del Paine

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

23 December 2009 | Chili, Puerto Natales

Hey hey jullie daar allemaal!!

Hier zijn we weer terug in de bewoonde wereld. We zijn net terug van de trekking Torres del Paine. 4 nachten geslapen in berghutten. En blij dat we waren dat het ditmaal in een hut was en niet in ons tentje! (de temperaturen vielen nog goed mee in het tentje hoor, met een goede slaapzak was het te doen) Ditmaal geen tentje dus, goede keuze bleek al snel want het weer was ons ditmaal niet zo gunstig gezind.
De eerste dag begon met een gemakkelijk vlak percours van zo´n 17 km. Op zihc niets aan, maar ongelooflijk harde wind! Zo erg zelfs dat ik achter mij plots iets raars hoorde. Wat bleek: de papa was gewoon boem omgewaaid, al chance goed gevallen en op een niet te gevaarlijke plaats. Zelfs de wandelstokken blijken dus niet genoeg om je recht te houden. UItgeput arriveerden we aan de eerste hut (alis hotel, want er stopt ook een catamaran die echte toeristen afzet). De wind doet wat raars met je hoor. Ik werd er zowaar zeeziek van en we waren precies zat bij de aankomst. Het evenwichtsorgaan was even in de war...
Dag 2 was een trek in de vallei naar de voet van gletsjer Grey. Weeral prachtige ijsbergen aan de rand van de het meer. Wij hebben daar stiekem ons vuurtje boven gehaald en een minuutsoepje gemaakt. Dat smaakte heerlijk in de koude! Na het spektakel van afsmeltend ijs, de terugweg ingezet. Weeral 22 km alles tesamen. Ben op het einde beetje doodgegaan weeral, de weg was me ook wat te eentonig waardoor ik een beetje ziek aan mijn goesting werd soms. Ocharme papa :-). Nog een nachtje in dezelfde hut, Paine Grande. Wel een voordeel dat we deze avond de mooi gekleurde Cuernos rosten konden zien vanuit ons venstertje.
Tot nu toe dus nog redelijk weer. Maar dan de volgende dag een regelrechte ramp! Regen, regen, regen. het landelijk padje waar we op vertrokken waren veranderde snel in een modderig stroompje met gladde steentjes. We passeerden de Vallee de Francés waarvoer zoveel moois werd geschreven, dus beslisten we toch maar om hierin te stappen. Dat mochten we niet overslaan. Op tot aan de mirador dan maar. De parkwchter had ons al gezegd regenjas zeker mee te nemen omdat de wind plots kwam opzetten. Niet voor niets, hij had gelijk. We zijn echt uitgeregend teruggekomen. En ja, we hebben het uitwzichtpunt bereikt, althans dat denken we, want er was NIETS te zien. Alleen wolken, mist en regen. Was wel even hard balen. Maar ja, dat is dus ook Patagonië. Snel doorstappen dus maar naar de volgende hut, refugio Los Cuernos. Een supergezellig ding, waar het stampvol zat. Iedereen zicht immers een droog onderkomen. Ocharme de mensen die in hun tentjes moesten slapen. De hele nacht heeft het gegoten, niet veel zin dus om op te staan, want tot 6u hoorde ik re regen kletsen op het dak.
Rond 9u30 zijn we dan toch vertrokken, alle moed verzameld om de koude terug in te gaan. Regenjas terug aan en spijt dat ik de regenbroek niet meehad. Maar gelukkig enkel voormiddag wat regen en niet al te hevig. Het was wel een mooie wandeling, met af en toe een straaltje blauwe lucht, waar we op en top van genoten. Refugio Torre Norte als eindpunt. Blijkbaar stappen we steeds goed door want we leggen de tochten af op 2/3e van de aangegeven tijd. Getrainde mensen he, hugrrrum :-)
Vandaag was het weer een stuk beter, we zilden toch nog stappen naar het uitzichtpunt van de 3 Torres, maar het leek ons niet haalbaar er te geraken omdat de bus om 14u al vertrok. Vlak voor het mooie uitzichtpunt te hebben bereikt moesten we terugkeren, tot grote spijt van vooral papa. Die had nu even zijn baalmoment. We hadden zo snel gestapt en blijkbaar nog net niet genoeg... Toch hebben we vanaf de hut mooie zichten gehad. We hebben er van genoten. Af en toe was eens wat zwaarder en viel het eens wat tegen, maar iedereen die wel eens de wqndelschoenen aandoet zal dat fenemoon zeker herkennen.
Schitterende dagen weeral dus. Nu vanavond lekker vis eten bij een local restaurant dat we hebben leren kennen en dan op naar Ushuaia voor de kerstdagen!

Voor iedereen gezellige kerstdagen thuis van ons beiden!!

Anne en Papa

• 24 December 2009 - 07:37

Maffie:

Feliz Navidad en Ushaia!!!
    Hopelijk is de zon af en toe nog es van de partij, en kan je nog mooie dingen zien...Geniet van de laatste daagjes!

Beso!

• 24 December 2009 - 07:47

Ellen F:

Dag trekkers,

goh wat gaat het toch allemaal snel daarachter hé... We wensen jullie nog een prachtige laatste week en een heel leuke kerst.

Groetjes Roel, Ellen en Emma

• 24 December 2009 - 10:09

Liza:

Hallo papa en Anne!

Iedereen mag eens zijn baalmoment hebben e, maar je weet het e: "maximaal 2 baaldagen per vakantie". Dat is onze goudenregel :)

Jullie hebben het er precies echt naar je zin!
    Amuseer je nog maar en geniet ervan.

Wij gaan beginnen aan ons kerstdineetje seffens. Maken jullie er ook een leuke avond van!

Kus van de jongste

• 24 December 2009 - 10:17

Sarah:

Hoi Anne en papa,

de baalmomenten komen toch wel bekend voor, maar die kunnen toch nooit opwegen tegen de leuke en mooie momenten tijdens de toch. Vier ook nog een goeie kerst met jullie tweetjes en tot binnenkort!!

Groetjes

• 24 December 2009 - 10:35

Gert:

ondanks de regen ziet (leest) het er schitterend uit, geniet er nog van!

• 24 December 2009 - 14:02

Vera En Willy:

Beste Anne en Eric,

Patagonië is blijkbaar een gebied waar je de blutsen bij de builen moet nemen.
    Achteraf onthou je die nattigheid nog het best.
    Chapeau voor de conditie en de wilskracht.
    Prettige kerst in Ushuaia.
    En dan vrolijk en veilig retour naar Aldeneik.

Geniet ervan,

Vera en Willy

• 25 December 2009 - 00:12

Mama, Alias Leen:

Dag anne en schat van mij,
    Terwijl jullie blijkbaar veel regen hebben gehad, hebben wij hier geploeterd in de sneeuw. Het was mooi, maar niet altijd even gemakkelijk. Een sneeuwruimer vinden in of rond ons huis was onmogelijk... dus maar met het schopje geveegd... en we zijn erin geslaagd om de oprit behoorlijk vrij te krijgen.

Nu valt de regen er met bakken uit. De resterende sneeuw zal waarschijnlijk dus weg zijn wanneer jullie terug in België belanden.

Deze namiddag hebben wij pakjes geopend. Er liggen er nog 2 onder de kerstboom... voor wie zouden die wel zijn? Lonne is bij Thomas gaan vieren, maar niet zonder eerst nog eventjes bij ons aan te lopen. Dat was gezellig. Saartje en Niels waren er. En Liza met Stijn. Zo was er toch nog wat volk op kerstavond. Morgen, op kerstdag vliegen al de kinderen uit naar de 'schoon'-families. En zo wordt moeder elke dag een beetje ouder... elke dag een beetje meer loslaten, en toch ook weer iets nieuws beginnen...

Goed nu, ik ga slapen, anders ga ik teveel filosoferen. Dat is het gevaar als je om 01.10 u in de ochtend nog de BLOG van je dochter naleest.

Vier maar goed kerstmis onder jullie tweetjes. Misschien hebben wij volgend jaar het geluk om allemaal samen te zijn.

Kus en liefs!

• 26 December 2009 - 10:00

Sophie:

Hallo!

Ben benieuwd hoe papa en dochter gezellig Navidad hebben gevierd... altijd een leuke ervaring in het buitenland he? En net terug voor je verjaardag en het Nieuwe jaar, dat al even spannend beloofd te zijn...
    Schrootje, je verhalen doen watertanden, en je verdient het dat het allemaal zo vlot gaat. Wat je de laatste keer beschrijft was indrukwekkend, die weersomstandigheden... maar het maakt het ook allemaal wat specialer he?
    alvast mijn beste wensen voor 2010, dat een even spannend jaar belooft te worden voor jou! Ik wens het je van harte!

un beso,

sophie

• 29 December 2009 - 04:27

Lieve:

dag anne en papa van anne,

jullie zitten nu echt aan de andere kant van de wereld voor ons. blijkbaar wel een beetje harder aan het afzien...
    ik ga je verhalen thuis eens op het gemak lezen ofwel vertel je me ze maar live...
    amuseer jullie daar nog, geniet ervan en tot vlug
    ook fijne feesten aan jullie vanuit luang prabang, laos
    groetjes
    lieve en steven