Het weekend - Reisverslag uit Huancayo, Peru van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu Het weekend - Reisverslag uit Huancayo, Peru van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu

Het weekend

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

08 Februari 2010 | Peru, Huancayo

Ik heb zaterdagavond ingezet met een avondje bij de Nederlanders. Dat was echt super: Het gaf me helemaal een relaks gevoel, alsof ik thuis met vrienden aan tafel zat. (Vrienden, don´t worry, jullie blijven uiteraard de top!!) Anne en Mark zijn echt een maf koppel, ik moet zo hard lachen met hun verhalen. Zij zijn hier ook nog maar 2 maanden, met hen zal ik binnenkort ook wel eens uitstapje maken in de buurt hier. Jaap en Dorien zijn hier al 1,5 jaar, zij vertrekken in juli terug naar Nederland. Chapeau voor wat zij hier al verwezenlijkt hebben met hun jongerenproject. En dan Bram en Marieke, schitterende mensen ook waar je altijd je hart bij kan luchten. Zij doen hier het ouderenproject en blijven nog wel een jaar.
Hebben gezellig gegeten en merk ook steeds meer dat er toch een verschil is in eetcultuur en taal/zoordengebruik van onze noorderburen. Soms begrijp ik echt woorden niet, andersom net hetzelfde. Nederlandermopjes mogen jullie me altijd mailen, ik ben niet zo'n goede moppenonthouder en sta er maar alleen voor om mijn mannetje te staan :-). Het was half 2 als ik terug thuis was. Ik dacht dat is goed, dan slaap ik morgen langer en dan is de dag iets minder lang, want had schrik voor het weekend om te vereenzamen. Niks dus, om half 7 sprongen mijn ogen weer open alsof ik 12u had geslapen. De jetlag zat dus nog in mijn lijf.

Ik ben dan gisteren naar de markt gegaan met 2 meisjes van tegenover mij. Onderweg passeerden we de kerk waar de mis bezig was. Ze stelden voor om binnen te gaan. Daar zat ik dan in de mis, nooit verwacht dat ik dat hier zou doen. Maar ik moet zeggen het was een leuke ervaring. Veel rechtstaan, knielen, bidden. Maar de tekstjes zijn echt dezelfde als thuis, alleen in het Spaans dan uiteraard. Het heeft me wel wat gekalmeerd. Heb beetje kunnen nadenken of het hier zijn en het gemis naar huis. Alleszins, misschien spring ik daar nog wel eens binnen. Wie had dat gedacht he?!

Op de markt werd ik wegwijs gemaakt in de verschillende soorten patatten en vleesjes. Ja hoor, ik kocht vlees op de markt, pollo milanesa. Met de tip van David om er een komijn-peper miks op te doen, was dat echt lekker! Voorlopig zijn mijn darmen ook nog ok, dus het vlees is wel ok hier, allee, de kip toch al. Patatten koken duurt hier keilang en wortelen nóg langer. Dan teveel melk gedaan in de puree, dus het was een beetje een wortelpureesoep. Maar goed, de smaak was ok. Tis nog beetje moeilijk om hier te koken en ideetje op te doen.

In de namiddag heb ik me beetje bezig gehouden met het selecteren van foto's van Patagonië, hetgeen een moeilijke opgave blijkt. Heb fotootjes getoond aan de buurmeisjes van ons land, en ook van jullie vriendjes en familie. Ze vonden dat schitterend en van Brugge waren ze helemaal onder indruk.

Gisteren was het weer niet super, constant druppeltjes en niet wetende of de bui ging losbarsten. Dat gebeurd hier zo nu en dan wel eens. Je kan de winkel binnen gaan terwijl de zon schijnt en buiten komen in stortregen. Echt regenseizoen dus. Heb mijn smoel al laten verbranden terwijl ik gewoon op het pleintje zat en het was bewolkt. Intussen is dat al verveld en nu dus toch maar zonnecreme smeren. Vandaag is een mooie dag, de zon schijnt en tis warm. Eigenlijk is het altijd wel warm ´s ochtends, tot zo´n 20-25 graden, maar in namiddag als de wolken komen en de regen gaat de fleece aan en koelt het zeker 10 graden af.

Vanochtend ben ik met Amerikaanse David van mijn huis naar de top van de Cerrito gewandeld in onze achtertuin. Serieus trappen gedaan, het hartje ging nogal tekeer. Moet nog beetje acclimatiseren precies. Maar het was wel een mooi zicht over de stad. Speeltuintje, dierentuin, zwembad, echt ontspanningsparadijs voor de locals. ´s Avonds moet je hier wel niet komen, want nogal louche dan.

Deze namiddag ga ik voor het eerst naar Centro2B, het jongerenproject. Dat gaat open om 16u en sluit pas om 21u30. Ga eens zien wat ik daar kan doen om te helpen. Nu zijn ze aan het plannen om vrijdag mee te doen met de karnavalsoptocht hier. Dat houdt in: verkleed rondlopen en waterballonnen, bloem en schoensmeer gooien op mekaar. Misschien dat ik ook wel ga meelopen, maar welke oude kleren ga ik dan al opofferen... Karnaval leeft hier dus wel, je moet de hele week opletten dat je niet door jochies wordt bekogeld met waterballonnen. Wel grappig als je zo iemand ziet lopen met een kletsnatte broek.

Mijn weekend is dus goed geweest, veel beter dan ik had gedacht, want zag er beetje tegenaan. De goede momenten krijgen de bovenhand. Nu nog internet thuis en dan komt het wel goed!

Dikke poen!
Anne

  • 08 Februari 2010 - 18:38

    Sarah:

    Amai Anne, wat een vol weekend! En dat ondanks uw verwachtingen van een rustig weekend :)

    Maar ik ben heel blij voor u dat er zo vanalles te doen is, zo leert ge de stad met zijn gewoontes ook echt kennen. Ik ben mij al helemaal de sfeer aan het inbeelden van daar, zalig.

    Veel succes met de kindjes morgen weer.

    Groetjes,
    Sarah

  • 08 Februari 2010 - 18:41

    Caro:

    Super te horen dat je een leuk weekend achter de rug hebt! Waarschijnlijk zal het slaaptekort en de acclimatisatie er ook wel voor iets tussenzitten dat je je draai nog niet helemaal hebt gevonden. Maar zo te horen gaat dat niet lang meer duren! :-)

  • 08 Februari 2010 - 21:29

    Lonita:

    Hola hermana!

    Wat leuk dat je een goed weekend hebt gehad. Want gisteren toen ik je sprak op msn keek je er echt tegenaan.
    Ondertussen zit ik terug in Leuven, toch vreemd om het begin van het semester in te zetten zonder mijn feestbuddy (Eveline):) maar dat maken we volgende week wel goed!

    Ons Anne die rust vindt tijdens een misviering, wie had dat ooit gedacht?!:) Maar ik snap dat wel!

    Hermanita, qué te vaya bien! Y hasta pronto!

  • 09 Februari 2010 - 13:49

    Elke:

    Hey Anne,

    Wow, wat een epistels. Fijn om dat allemaal te kunnen lezen. Ja meid, het zal niet altijd van een leien dakje gaan... maar als iemand dit kan, zult gij het wel zijn zeker :-) Een beetje aanpassen en binnen een paar weken loopt gij daar als 'n echt Peruaantje rond. Chapeau zunne... die kindjes zullen u heel dankbaar zijn!
    Ik voel hier toch een lichte steek van jaloezie, hier zittend aan m'n buro opt werk (héél druk aan't werk :-) )... buiten terug -2°C (ja, er zit een nieuwe winterprik aan te komen). Geniet er met volle teugen van... en ik wacht op de foto's he.

    groetjes,
    Elke & Pierre

  • 10 Februari 2010 - 18:49

    Paps:

    Hoi Anne

    Toch fijn te lezen dat na de aarzelende start het je al veel beter gaat.
    Hier in ons Belgenlandje is alles dik in orde, vanmorgen in Brabant en Antwerpen een sneeuwlaagje van 3 centimeter met als gevolg 948km file. Trots dat we weer zijn, en maar ruzie maken wie daar nu verantwoordlijk voor is. Gisteren hadden we 450km maar vandaag de recordpoging die alles overtroffen heeft.
    Het winterweer in combinatie met het slechte wegdek (hier waren ze plots verleden week ook al achter gekomen, men heeft toen bepaalde stroken autosnelweg moeten afsluiten voor het verkeer)zorgde voor totale chaos. Dus Anne, er zijn nog zekerheden, beleidsmatig en op vlak van visie blijven we een armtierig klein landje.
    Maar winteren blijft het hier, vannacht wordt weer -10 voorspeld.
    Ik ga ervan uit dat je in je huisje nog steeds niet kan Skypen, geduld oefenen Anne, wij doen dat hier ook.
    Veel groetjes

    Paps

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Huancayo

Anne

Foto's op http://picasaweb.google.be/anneschrooten

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 57768

Voorgaande reizen:

09 Juli 2013 - 25 Juli 2013

Malawi Joker

07 Juli 2012 - 29 Juli 2012

Peru JOKER

17 Augustus 2011 - 27 Augustus 2011

terug naar Huancayo

31 Juli 2011 - 16 Augustus 2011

Costa Rica - Panama

10 Juli 2011 - 30 Juli 2011

Costa Rica (Joker)

02 Juli 2010 - 26 Juli 2010

Cuba Joker Go-26

02 Februari 2010 - 27 Mei 2010

Werken voor T'ikani

06 December 2009 - 29 December 2009

Naar Patagonië met de papa

14 November 2009 - 05 December 2009

De farao's achterna...

12 September 2009 - 05 Oktober 2009

Ecuador Joker Avontuur

14 Juli 2009 - 06 Augustus 2009

Guatemala / Honduras Go-26 Joker

11 Juli 2008 - 25 Juli 2008

Griekse Cycladen Joker Go-26

02 Juli 2007 - 25 Augustus 2007

Eerste keer Zuid Amerika met Sophie

Landen bezocht: