Waar netels al voor kunnen dienen... - Reisverslag uit Huancayo, Peru van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu Waar netels al voor kunnen dienen... - Reisverslag uit Huancayo, Peru van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu

Waar netels al voor kunnen dienen...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

10 Februari 2010 | Peru, Huancayo

Dag allemaal!

Hier ben ik weer vanuit het momenteel wel erg donker wordende Huancayo. Denk dat hier seffes bakken uit de lucht gaan vallen. Chance dat de paraplu altijd bij de hand is. Deze voormiddag was het anders schitterend weer. Was zelfs al warm om 8u.

De werkweek heb ik gisteren goed ingezet. Het wea wel super vermoeiend. Blijkbaar is het de eerste dag na het weekend altijd een weenconcert. En dan was er nog een nieuwtje in onze groep. Hij heeft denk ik van 8 tot 12 fulltime gehuild en de juffen die zijn daar helemaal niet zo knuffelend voor. Ze gaan echt veel harder met de kindjes om. Plots zag ik Melina met een netel afkomen. Het volgende kindje dat moeilijk deed of huilde werd bedreigd met de netel. Echt man, ik wist niet wat ik zag. Begreep ik het wel goed? Maar ja, want vandaag hetzelfde. Ben daar precies toch niet zo´n voorstander van. Ik wacht alles nog beetje af voor ik een echte mening vorm, en dan ga ik toch eens mijn input proberen in te brengen. Nu is dat nog beetje moeilijk en ik ben tenslotte ook niet gewoon om met die kleintjes om te gaan. Om terug te komen op het nieuwelingetje: uiteindelijk heb ik toch de kleine Uriel opgepakt en proberen te troosten. Het kleintje was zo kapot dat het na 5 min in slaap viel op mijn schoot. Het bleef wel nog een tijdje nasnikken. Het had gewoon nood aan een beetje affectie denk ik.
Vandaag was een andere dag, de meesten waren veel opgewekter en begonnen direct te spelen. Ook Uriel heeft maar een uurtje geweend en dan begon hij toch al wat te spelen.

Ze beginnen me echt al wel te kennen. Schattige dutskes, maar der zitten er ook wel straffe tussen. Speeltjes afpakken, weggooien, haren trekken, kletsen en dan weer poeslief naar je lachen als je boos bent geweest. Tis iets daar!

Verder begin ik hier een beetje een ritme te creëren. Koken ´s avonds en ´s middags na het werk met Melina even over de markt lopen. Zo leer ik wel veel kennen, geroosterde bonen, cactusvruchten, olluca (een soort patat, maar toch weer niet), ... Wie weet wat nog volgt. De maks was wel eergisteren. Er was plots Nutella in de supermarkt én Cola Light. Dat kleine potje choco kostte wel 17 solesm oftewel 4 euro. Gigantisch veel dus, maar dat kon ik toch niet laten staan. De Cola Light was een tegenvaller, die smaakt hier toch anders dan bij ons. Verder heb ik hier wat dvd´tjes gekocht om ´s avonds naar te kijken op mijn lapto. Dit in afwachting van internet. Het gaat hier op z´n Peruviaans ritme. Iedereen praat maar niemand handelt. Zondag komt de hopelijk reddende engel Jonee terug uit de VS, zij zou het wachtwoord moeten hebben. Nog even geduld dus.

Kent iemand een goede website waarop ik spelletjes en/of liedjes kan vinden voor kindjes van 2-3 jaar? Kan wel handig zijn om ideetjes op te doen.

Veel groetjes! Ik ga nu naar huis, proberen frietjes te maken in een pan met olie, ben genieuwd wat dat gaat geven.

Anne X

  • 11 Februari 2010 - 00:12

    Lonne:

    Hey zus,

    Ik zat daarnet in Villa Ernesto, vandaar dat ik niet antwoordde op msn.

    Het gaat daar zo te horen al een stuk beter dan enkele dagen geleden! Super! Het klinkt allemaal heel schattig die kleine mini's daar:) Geef jij ze idd maar de nodige affectie terwijl de anderen met de netel dreigen:)

    Ik kruip hier in mijn bed want het was een drukke dag.

    Doe het nog goed daar eh sister!! Kusje!

  • 11 Februari 2010 - 07:52

    Maffie:

    Hola Anita!

    Klinkt goed daar precies...beetje draai aan het vinden, das wel belangrijk natuurlijk....

    Die netels zijn precies wel efficient, moeten ze hier ook es gaan invoeren :)

    Nog heel veel succes daar, en niet teveelschrijven op je blog he, 't wordt anders moeilijk om alles bij te houden....:)

    Sayanora!

  • 11 Februari 2010 - 10:32

    Greet:

    anne, ik denk dat de schattige dutskes overal ter wereld hetzelfde zijn... dat poeslief lachen als je je boos hebt gemaakt, dat klinkt mij toch wel bekend in de oren...
    ik zoek eens naar een site voor spelletjes voor jou ! hopelijk kan ik je helpen...
    stel het goed daar en vele groetjes !

  • 11 Februari 2010 - 16:40

    Mams:

    !Hola Anne!
    (die het Alt-nummer voor de omgekeerde ! werkt niet)

    Leuk je weer te horen (lees: lezen). Ja, de opvoednormen zullen daar wel lichtjes anders uitzien dan bij ons. Verdorie, ik moet er niet aan denken dat ze jou vroeger zouden bewerken met een netel als je niet braaf was!
    Ik ben vandaag naar de apotheker geweest (ik kon niet eerder - 'k was op retraite,weet je wel) om enterol te halen. Ik stuur morgenvroeg een portietje op. Dat kan natuurlijk wel enkele weken "onder de baan zijn". Ondertussen hoop ik dat je darmen al een beetje gekalmeerd zijn.

    Vanmorgen in de Spaanse les ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een verkeerde imperativo gebruikt had in mijn eerste reactie. "Ve" kan je niet gebruiken zoals ik dat had gedaan, maar al doende leert men hè Anne? Vandaag mijn toetsen van vorige keer teruggehad. Amai, dat was iets minder goed, maar ja... 15 minuten bij het ontbij even herhalen, dat blijkt niet echt functioneel te zijn. Ik zal me tevreden stellen moeten stellen met 92 procent.

    Ik mail je nog!

  • 11 Februari 2010 - 19:42

    Stien:

    Hey Anne,

    Ik ben precies toch ook niet zo'n fan van dat netelgedoe en van kindjes laten wenen. Hier in Houston vindt Line de creche trouwens helemaal super. Hier hebben ze het 'grandparent' principe: per leeftijdsgroep is er een oud vrouwtje van het rusthuis vlakbij, dat komt meehelpen. Ideaal voor het op schoot nemen en wiegen van de kindjes die verdrietig of vermoeid zijn...
    Voor speel-ideetjes vind ik de website www.pampers.com heel goed (categorie pre-schooler voor jouw groep). 't Zijn meestal hele simpele, maar toch leuke en originele spelletjes.

  • 18 Februari 2010 - 12:29

    Luk D.:

    Hey Anne,

    blijkbaar begint het daar een beetje te vlotten hé. En je begint de lokale keuken(kunsten) blijkbaar ook een beetje te ontdekken. Mooi zo. Misschien Pedro eens kontakteren voor de (Hollander)moppen..
    ;-) Doei!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Huancayo

Anne

Foto's op http://picasaweb.google.be/anneschrooten

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 57854

Voorgaande reizen:

09 Juli 2013 - 25 Juli 2013

Malawi Joker

07 Juli 2012 - 29 Juli 2012

Peru JOKER

17 Augustus 2011 - 27 Augustus 2011

terug naar Huancayo

31 Juli 2011 - 16 Augustus 2011

Costa Rica - Panama

10 Juli 2011 - 30 Juli 2011

Costa Rica (Joker)

02 Juli 2010 - 26 Juli 2010

Cuba Joker Go-26

02 Februari 2010 - 27 Mei 2010

Werken voor T'ikani

06 December 2009 - 29 December 2009

Naar Patagonië met de papa

14 November 2009 - 05 December 2009

De farao's achterna...

12 September 2009 - 05 Oktober 2009

Ecuador Joker Avontuur

14 Juli 2009 - 06 Augustus 2009

Guatemala / Honduras Go-26 Joker

11 Juli 2008 - 25 Juli 2008

Griekse Cycladen Joker Go-26

02 Juli 2007 - 25 Augustus 2007

Eerste keer Zuid Amerika met Sophie

Landen bezocht: