Het heerlijke Lima - Reisverslag uit Huancayo, Peru van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu Het heerlijke Lima - Reisverslag uit Huancayo, Peru van Anne Schrooten - WaarBenJij.nu

Het heerlijke Lima

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

10 Maart 2010 | Peru, Huancayo

Amiguitos!!
Ik ben sinds deze nacht terug van een weekendje Lima. Amai, dat heeft echt deugd gedaan! Ik had over Lima voornamelijk slechte reacties gekregen. Niets te zien, gevaarlijk etc. Maar ik ervaar dat toch wat anders precies. Oke, je vindt er niet zoveel geschiedenis als in Cuzco, maar er is echt veel te zien. Ik logeerde met Anne in Pirwa Hostal in Miraflores, een echte aanrader voor wie ooit logies zoekt in de grootstad. Miraflores is echt wel een sjieke buurt, de ene villa naast de andere, en als je door bepaalde wijken loopt, staat het vol met beveiligingsagenten. Voor ons was het een echt vakantiegevoel: 30 graden, heerlijk zeebriesje, rokje en topje aan, terrasjes, leuke restaurantjes én souvenirwinkeltjes alom. We voelden ons dus op en top. Zondag in de namiddag hebben we heerlijk gerelaxt op een van de stranden van Miraflores, uitzicht op de surfboys en de megagolven. Ik durfde me er niet aan te wagen, deels omdat de golven echt mega waren en ik echt maar een beginnelingetje ben en deels omdat die surfleraars nogal macho-allures hebben waar je zowiezo al niet vanaf geraakte. We hebben ons niet laten verleiden en zijn braafjes niet op hun voorstellen ingegaan. Dit lukte dankzij Pieter (van geografie, hij werkt hier ook voor 2 jaar in Noord Peru) die vanavond ook in Lima zou zijn, hij was ons perfecte alibi! ’s Avonds heerlijk iets gaan drinken in de Barranco op een terrasje/discotheekje. Wij hielden het bij onze jarra Pisco Sour, is toch zó lekker!! Uiteindelijk hebben we pas ’s anderendaags kunnen afspreken met Pieter, dit omdat vertragingen in Peru nogal veel voorkomend zijn en wij ’s maandags redelijk vroeg op interview moesten.

Maandagochtend is Ana gearriveerd. Met haar zijn we dan verschillende vrouwenorganisaties afgegaan op zoek naar bruikbare informatie. Gelukkig was zij erbij want in Lima je weg vinden met al die busjes is echt keimoeilijk. Zij kon nu ook de gesprekken leiden, terwijl Anne en ik probeerden zo goed mogelijk te volgen. Dat Spaans blijft dan toch echt moeilijk om te volgen hoor, zeker als je beetje slaap te kort hebt van de nacht er voor. In de late namiddag zijn we naar Barrio Chino gegaan, een stukje Lima dat ik nog niet gezien had. Daarna nog naar de Mercado Central, waar ze echt alles hebben. Ik heb daar beetje speelgoed bij mekaar gezocht dat nog nodig was bij de Waytakuna. Er komt praktisch geen ene toerist. Superdruk, over de koppen lopen, op je spullen letten dus! ’s Avonds zijn we gaan eten in een supersjiek restaurant. Pieter had dit als tip gekregen, het zou uitstekend zijn. En ja, inderdaad het eten was schitterend, maar ietsje minder voor je portemonnee. Maar goed, we hebben dat laatste dan maar even vergeten en volop genoten van het lekkere eten en het wijntje! Het was een gezellig avondje en echt wel leuk om iemand van het thuisfront hier te ontmoeten.
De dag nadien toch nog enkele organisaties bezocht voordat we terug naar Huancayo reisden. De busrit was dit keer niet ideaal: degoutante geuren, stomme grappenmakers met véél lawaai op tv, in het donker door de bergwegjes, … Ik was blij als we terug in de terminal in Huancayo stonden, weliswaar pas om 2u ’s nachts. De nacht was dus erg kort, om 6u30 ging de wekker weer om naar het werk te gaan. Ik had er wel zin in. De kindjes waren zo lief! Ik denk dat ze me gemist hadden ;-), echte fletsertjes waren het vandaag :-). Vanaf deze week gaan we beginnen we beginnen met een stickerbeloningssysteem bij de kindjes. Ik hoop dat dit goed zal werken zodat het dreigen met netels en het onconsequent omgaan zal verminderen. Éen geluk heb ik al: de netels op het dakterras zijn uitgebloeid :-).

Verder zijn er hier steeds kleinigheden om je mee bezig te houden. Als de ene lek is opgelost, dan komt er weer een ander probleempje in het huisje, zoals nu bijvoorbeeld. Ik was eindelijk nog eens online op skype, volop met Lies aan het tetteren en hupla… geen connectie meer. We weten niet waar het van komt. Is het iets in de hele buurt of toch weer iets hier? We wachten even af. Hopelijk lost het zich vanzelf snel op en anders zal Ana bellen naar William, een vriend van haar die onze hulp is bij ict-problemen. Je moet hier dus vooral geduld hebben en je niet ergeren aan zulke kleinigheden. Ik ben wel echt supercontent hier in mijn nieuwe stulpje. Vannacht heerlijk slapen, want de afgelopen dagen toch wat slaaptekort opgedaan. Die Lima uitstap heeft me wel veel energie gegeven, alsook een bruin (beetje rood) kleurtje en zin om te reizen (maar dat zal voor later zijn). En ja, de zon is met ons mee gekomen. Vandaag is het hier ook zo’n 25 graden. Echt heerlijk weertje!! Ik heb voor het eerst vanochtend ook de rotsen gezien die boven de groene heuvels uitsteken. Als het regenseizoen gedaan is, zal dat hier prachtige zichten geven! Nu nog even wachten tot het zo ver is en dan trekken we de bergen eens in voor een weekendje. De hoogte is geen probleem meer, want in de bus passeerden we weer de 4600 meter en heb totaal geen last gehad (zelfs zonder daarbij veel water te hebben gedronken, want er was geen wc in de bus, dus durfde niet te veel te drinken of te eten).
Morgen zullen we verder werken rond ons vrouwenthema. We hebben nu immers zoveel ideetjes gekregen en hebben meer zicht gekregen op hoe we het gaan moeten aanpakken. Hopelijk gaan we nu goed op gang geraken en gaat Jonathan de beloofde cijfers bij hebben. De rest van de week zal rustig zijn, even op het gemakske en zaterdag gaan we naar de Taj Mahal, een discotheek hier. Heb er wel zin in! Lima heeft me ook de op stap gaan kriebels weer gegeven :). Ja, Lima, onverwacht, maar ik wil er nog wel eens naar terugkeren voor een paar dagjes.
Hopelijk stellen jullie het goed. Ik vind het super om jullie reacties en mailtjes te lezen. Fijn te weten dat jullie van thuis uit meeleven. Ik denk nog steeds veel aan jullie allemaal, maar het gaat me hier heel goed! Mams, bedankt voor je pakje, heb het vandaag gevonden, njammie!!
Chau!!
Beso, Anne

  • 11 Maart 2010 - 08:10

    Elke:

    ha die Anne,

    wederom een leuk verslagje... ik lees dat hier op't werk altijd zo graag... kan ik ook effe wegdromen :-)

    het gaat toch allemaal prima zo te lezen! ben blij voor jou.

    zal idd wel leuk zijn om nog 'ns een oude bekende (Pieterke) tegen te komen daar. amai, ik wist niet dat die daar 2 jaar werkte?

    fijn te horen dat het daar wat warmer aant worden is... 25 graden... daar zullen we hier nog lang op moeten wachten vrees ik. hier was het begot nog aant sneeuwen te maandag! foei! :-)

    allez, zaterdag nog 'ns op de lappen nr de Taj Mahal. dat beloofd :-)
    Als je terug bent doen we dat hier ook nog 'ns he... een stapke in Leuven zetten.

    doet da nog goed daar... en tot mails!

    groetjes,
    Elke

  • 11 Maart 2010 - 10:32

    T. Greet:

    Puedo créer que los niños son amables...

    qué bien que la temperatura es agradable ! Ahora ahí hace sol ! Entonces tomo el sol: esta semana he trabajado mucho en el jardín ! Viva la primavera !

    Un abrazo de tu tía!

  • 11 Maart 2010 - 17:26

    Lonne:

    Dag zus,

    Eerst even een applausje voor tante Greet en haar Spaans :)

    Zo te horen gaat het daar heel goed! Waar ik blij om ben, want dat Zaragoza-gevoel dat wens ik niemand toe.. :)
    Ik ben wel jaloers hoor: de zon, zee, je bruin kleurtje. Hier blijft het koud!

    Voor de rest blijft alles zijn gangetje gaan: papers maken, boeken lezen, lessen bijhouden.. Genoeg werk. Maar dat is goed, dan kan ik mij bezighouden en zal het snel zijn dat jij terug bent en dat ik een maandje later kan vertrekken nr Bolivië:)

    Ik ga hier nog wat werken. Tot horens hermanita:)

    ps: wij denken ook aan jou!
    xx


  • 11 Maart 2010 - 18:42

    Paps:

    Anne

    Prettig te lezen dat je een ontspannend weekendje gehad hebt. Zelf ben ik toch ook wel wat meer op me gemak te weten dat je verhuisd bent. De reacties hier op het thuisfront blijven aanwezig en positief. Wat de mensen hier treft is je engagement, en ja, ook wij zijn toch ook wel een beetje fier.
    Verder is het klimaat bij jullie blijkbaar een stuk aangenamer dan hier, het blijft hier gewoon berekoud.
    Afgaande op de reactie van Greet stel ik voor dat we in de toekomst best eens met zijn allen naar Latijns Amerika trekken, jij als gids, de anderen (mama, Greet en Lonne)als tolk. Lijkt me een strak plan.

    groetjes
    paps

  • 11 Maart 2010 - 22:03

    Mama:

    ben nu bij vake en moeke en lees net je berichtje. Leuk Anne en leuk ook dat je je pakje hebt ontvangen!
    Dat was weer een verrassing he.
    Het is hier nu 23 u. morgen bij t.mia naar de les dus ga ik nu slapen.

    Kus van je mama. Tijdens het weekend zal er wel een gaatje zijn om te skypen.

    P.S. : Je lezersbrief is ook in het parochieblad verschenen. Ook Jaak Lipkens heeft een stuk (zoals afgesproken) in Kerk en Leven van Neeroeteren gepubliceerd. Het is mooi gelukt!!

  • 12 Maart 2010 - 16:41

    Linda Van Dael:

    Dag Anne,

    Fijn dat je het zo goed stelt en knap wat je
    realiseert,
    doet deugd om dit allemaal te lezen,
    het gaat je verder nog goed...


  • 13 Maart 2010 - 18:17

    Josevandeweerdt@hotm:

    Hoi Anne,
    Je zal mij wel niet kennen(ben vrijwilliger ziekenzorg maaseik)maar ik lees jou verslagen,ben zeer onder de indruk wat jij doet.
    Was ik ook nog zo jong,ik zou dat zeker ook doen.Hopelijk kan je de vele kindjes blijmaken.
    Het ga je goed.
    Groetjes José

  • 15 Maart 2010 - 18:37

    Huup:

    Anne,

    Ik heb je bedankkaartje gekregen en enkele bezorgd, o.a. aan Paul Palmaerts. Ik had het op z'n lessenaar gelegd. Nadien kwam hij me vertellen dat hij dat heel bijzonder vond.
    Als ik je verslagen zie denk ik terug aan de periode dat Mieke In Brazilië was. Het zijn ervaringen die je blijven dienen. Wat een kans.

  • 16 Maart 2010 - 10:36

    Mariet En Jos:

    Dag Anne,
    Blij te lezen dat het goed gaat met je.
    We hebben ook een mooi bedankkaartje gekregen.
    Lukt het een beetje met de stickertjes voor de brave kindjes?
    Veel liefs Jos en Mariet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Huancayo

Anne

Foto's op http://picasaweb.google.be/anneschrooten

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 57853

Voorgaande reizen:

09 Juli 2013 - 25 Juli 2013

Malawi Joker

07 Juli 2012 - 29 Juli 2012

Peru JOKER

17 Augustus 2011 - 27 Augustus 2011

terug naar Huancayo

31 Juli 2011 - 16 Augustus 2011

Costa Rica - Panama

10 Juli 2011 - 30 Juli 2011

Costa Rica (Joker)

02 Juli 2010 - 26 Juli 2010

Cuba Joker Go-26

02 Februari 2010 - 27 Mei 2010

Werken voor T'ikani

06 December 2009 - 29 December 2009

Naar Patagonië met de papa

14 November 2009 - 05 December 2009

De farao's achterna...

12 September 2009 - 05 Oktober 2009

Ecuador Joker Avontuur

14 Juli 2009 - 06 Augustus 2009

Guatemala / Honduras Go-26 Joker

11 Juli 2008 - 25 Juli 2008

Griekse Cycladen Joker Go-26

02 Juli 2007 - 25 Augustus 2007

Eerste keer Zuid Amerika met Sophie

Landen bezocht: